دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

هفت سین سلامتی

                          

یکی از سنت‌های نوروز، عید باستانی ایرانیان، که تقریبا همه افراد خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند، چیدن سفره هفت سین است.این سفره نمادی از برکت و برگرفته از زندگی اقوام گذشته است و هر یک از سین‌هایی که در این سفره قرار می‌گیرد، نه تنها نمادی از برکت است، بلکه در آنها ردپایی از خواص درمانی نیز یافت می‌شود که شاید علت اصلی انتخاب آنها برای سفره هفت سین نیز برگرفته از همین ویژگی‌ها باشد.این سین‌ها که در کنارهم سفره هفت سین نوروزی را تشکیل می‌دهد، منابعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که موجب تقویت سیستم دفاعی بدن شده و می‌توانند از جسم انسان‌ در برابر ابتلا به بیماری‌هایی مزمن مانند انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت کنند. 

 برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

سیب، سرشار از سلامت

سیب نماد زایش و باروری است. این میوه‌ غنی از اسیدهای آلی و نمک‌های سدیم و پتاسیم است.
بررسی‌های انجام شده نشان داده است که خوردن یک سیب در روز می‌تواند نقش مهمی در ایجاد مصونیت در برابر انواع مختلفی از بیماری‌ها داشته باشد.
پتاسیم مهم‌ترین ماده معدنی موجود در سیب است که از آن به عنوان عنصر جوانی نام برده می‌شود، چرا که سبب نرم شدن دیواره سرخرگ‌ها و کاهش فشار خون می‌شود.
خوردن سیب در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، روماتیسم، آسم و پوکی استخوان نیز مؤثر است.

 سرکه، سین درمانگر

سرکه خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و می‌تواند داروی مناسبی برای گلو درد باشد. علاوه بر این در کاهش فشار خون و کلسترول نیز مؤثر است.
بر اساس مطالعات انجام شده، سرکه با افزایش جذب کلسیم موجب بهبود استخوان‌سازی می‌شود.
در افرادی که مبتلا به مسمومیت‌های غذایی هستند نیز سرکه می‌تواند قارچ‌ها و میکروب‌های بیماری زا را هدف قرار دهد.
سرکه علاوه بر این‌که می‌تواند در کنترل وزن و درمان بیماری‌های عفونی مؤثر باشد، در کاهش وزن نیز مفید است.

 سمنو، معجونی از املاح و ویتامین‌ها

سمنو از جوانه‌گندم تهیه می‌شود و در سال‌های اخیر اهمیت جوانه گندم در برنامه غذایی افراد مورد توجه بسیاری از کارشناسان تغذیه قرار گرفته است.
سمنو حاوی پتاسیم، کلسیم، مواد غذایی و ویتامین‌هاست و می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. با توجه به این‌که سمنو آهن و اسید فولیک فراوان دارد، برای افراد با مشکل کم‌خونی بسیار مفید است.

 سنجد، داروی تندرستی

سنجد از گذشته‌های دور به عنوان یک داروی سنتی شناخته می‌شد. این میوه سرشار از ویتامین E وC و کاروتن است که همه آنها از جمله مواد آنتی‌اکسیدان هستند.
سنجد خاصیت ضدالتهابی دارد و از این رو افرادی که با بیماری‌های استخوانی و مفصلی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند از آن به عنوان دارو استفاده کنند.
همچنین میوه‌ای غنی از کلسیم است که می‌تواند از نرمی استخوان جلوگیری کند. خوردن سنجد می‌تواند موجب کاهش خونریزی شود.

سماق، دشمن میکروب‌ها

سماق به عنوان چاشنی زندگی، سر سفره هفت سین قرار داده می‌شود.
این ماده غذایی در تسکین درد معده و اختلالات گوارشی مؤثر است البته باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آن می‌تواند موجب ایجاد مسمومیت شود.
این ماده غذایی خون را تصفیه و مواد زائد مانند اوره را از خون دفع می‌کند.
سماق خاصیت گندزدایی دارد و میکروب‌ها را از بین می‌برد و از این رو در دستگاه گوارش به عنوان آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند.

 سپند، داروی معجز‌ه‌گر

سپند یا اسپند از جمله سین‌هایی است که از گذشته‌های دور به عنوان نمادی برای برطرف کردن چشم زخم در سفره هفت سین قرار می‌گرفت.
در محلی که اسپند باشد، هیچ میکروبی وجود ندارد. در حقیقت با دود کردن اسپند آلکالوئیدها و ترکیباتی مشابه در محیط آزاد می‌شوند که هوای اطراف را ضدعفونی کرده و میکروب‌ها را از بین می‌برند.اسپند می‌تواند در درمان آسم نیز مؤثر باشد. اگر دچار بی‌خوابی هستید نیز می‌توانید از آن به عنوان آرامش‌بخش یا خواب‌آور استفاده کنید.

 سیر، نماد تندرستی

سیر دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای است. این داروی مقوی، ماده ضدویروسی دارد که می‌تواند هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا هنگام سلامت به عنوان یک داروی گیاهی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی مورد استفاده قرار گیرد.
بسیاری از محققان بر این باورند که اگر می‌توانستند ماده‌ای با ویژگی‌ها و خواص سیر تولید کنند، بی‌شک آن را اکسیر حیات می‌نامیدند.

 همه این سین‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا به خاطر داشته باشید در کنار نعمت‌هایی که خداوند در اختیارتان گذاشته است، می‌توانید در سلامت و تندرستی به زندگی ادامه دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد