دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

کاهش سرما خوردگی

افرادی که به مدت 8 هفته از تکنیک های مدیتیشن استفاده کرده اند یا فعالیت بدنی متوسطی داشته باشند در مقایسه با دیگران دفعات کمتری دچار سرماخوردگی شده اند. 
 بررسی ها نشان میدهند؛آرام سازی ذهن،روحیه را بهبود می بخشد  و به کاهش استرس کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. 
 کسانی که از مدیتیشن استفاده می کنند، 76 درصد کمتر از دیگران دچار سرماخوردگی می شوند و اگر سرما بخورند مدت زمان سرماخوردگی 50درصد کاهش می یابد. 
 مدیتیشن باعث می شود آنتی بادی های بدن حاضر باشند و به محض ورود ویروس با ان مبارزه کنند 

 

منبع:باشگاه خبرنگاران

صاف ترین آسمان دنیا کجاست؟

قله آتشفشانی موناکی در هاوایی میزبان برخی از بزرگ ترین رصدخانه های زمین است. موقعیت هاوایی در میان اقیانوس آرام و ارتفاع 4200 متری این قله، آن را به یکی از معدود رصدگاه های ایده آل زمین تبدیل کرده است.در این تصویر، تلسکوپ 8.3 متری سوبارو (گنبد استوانهای در سمت چپ)، تلسکوپهای دوقلوی کک با آینههای 10 متری و تلسکوپ 3 متری فروسرخ ناسا را در کنار یکدیگر می‌بینید.فضای مهآلود این قله در آغاز صبح باعث پدیدآمدن پدیده‏های اپتیکی جالبی می‌شود که نمونه آن را در این تصویر می‏بینید.این قوس رنگی که به مهکمان مشهور است، بسیار شبیه به رنگین‏کمان است، با این تفاوت که به جای قطرات باران توسط ریزقطرات آب درون مه ایجاد می‏شود.

روش های فیزیکی برای تقویت هوش

در سالهای اخیر بازار فروش بازی‌ها و پازل‌های رایانه‌ای برای ورزیده کردن و تعلیم دادن مغز بسیار داغ شده است. اما این بار متخصصان تاکید دارند که برای تیزهوش ماندن، تناسب جسمی و تحرک بدنی مهمتر از کار و فعالیت ذهنی است. پزشکان توصیه می‌کنند ورزش و تحرک بدنی بهترین راه کار برای قوی و هوشیار نگهداشتن مغز بویژه در دوران سالمندی است.آزمایشات نشان می‌دهد که دویدن، پیاده روی و شرکت در جلسات ژیمناستیک به طور منظم می‌تواند در شرایطی که مغز با کارهای هر روزه مثل به یاد‌ آوردن اسامی یا پردازش اطلاعات تا ۴۰ درصد دست به گریبان است،‌ خطر ابتلا به تضعیف ذهنی را کاهش می‌دهد.متخصصان می‌گویند حتی بازی‌های هفتگی گلف هم می‌تواند تا ۳۵ درصد خطر کاهش توان ذهنی را کمتر کند. این تمرینات بدنی در واقع جریان خون را در مغز پایدار نگه می‌دارند و یا پروتئین‌های سلولهای مغزی را تحریک می‌کنند.

کشف جدید ترین عجایب درباره زمین

دانشمندان معتقدند حقایقی در زمین وجود دارد که اکثر آنها را در سال 2012 یافته اند.

این حقایق توسط زمین شناسان و باستان شناسان به ثبت رسیده است.

1- زمین گرد نیست
به گفته ی دانشمندان زمین یک کره است اما به دلیل نیروهای گرانشی آن یک دایره کامل نیست و در واقع یک برآمدگی در اطراف خط استوا در کره زمین وجود دارد و شعاع قطبی زمین 3.949.99 مایل است.

2- 24 ساعت در یک روز وجود ندارد.

3- زمین یک سیاره دوقلو است که نام قل دیگر آن
Theia‌ است.

4- بیش از 90 درصد اقیانوس ها هنوز ناشناخته است.

5- سردترین دما 128.6- بوده است.

6- مرتفع ترین نقطه روی زمین اورست نیست

پرندگان چگونه آواز خواندن را یاد می گیرند؟

دانشمندان توانستند اولین مدل ریاضی که پرندگان برای توانایی حسی و یادگیری خود استفاده می کنند را بسازند و معتقدند پرندگان با انقباض سریع ماهیچه های حنجره آواز خواندنشان را کنترل می کنند. به گزارش ساینس دیلی ،دانشمندان با شناسایی مدل های ریاضی و یادگیری در حیوانات امیدوارند تا بتوانند توانایی و درک ذهنی انسان را بیش از پیش شناسایی کنند.بررسی ها نشان می دهند پرندگان بالغ با سرعت بیشتر و قوی تری خطاهای موجود در آهنگ خواندشان را تصحیح می کنند . طبق مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم PNAS دانشمندان از فنچ ها برای آزمایش های خود زیاد استفاده می کنند و پرنده های نوزاد آواز خواندن را از پرنده های بالغ و پرنده های بالغ بزرگ ترها تقلید صدا می کنند. چارچوب ریاضی در پرندگان و قدرت آواز خواندن آن ها در توسعه درمانی رفتاری انسان کمک می کند و مشکلات ناشنوایی اختلالات ارتباطی و بیماری ها عصبی و سکته مغزی را می تواند بهبود بخشد. پرندگان نیز مانند انسان ها دارای لهجه های خاص خود در آواز خواندن هستند. دانشمندان دریافته اند که تفاوت لهجه در آواز خواندن پرندگان ریشه در بادگیری