دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

هفت سین سلامتی

                          

یکی از سنت‌های نوروز، عید باستانی ایرانیان، که تقریبا همه افراد خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند، چیدن سفره هفت سین است.این سفره نمادی از برکت و برگرفته از زندگی اقوام گذشته است و هر یک از سین‌هایی که در این سفره قرار می‌گیرد، نه تنها نمادی از برکت است، بلکه در آنها ردپایی از خواص درمانی نیز یافت می‌شود که شاید علت اصلی انتخاب آنها برای سفره هفت سین نیز برگرفته از همین ویژگی‌ها باشد.این سین‌ها که در کنارهم سفره هفت سین نوروزی را تشکیل می‌دهد، منابعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که موجب تقویت سیستم دفاعی بدن شده و می‌توانند از جسم انسان‌ در برابر ابتلا به بیماری‌هایی مزمن مانند انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت کنند. 

 برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

بازی های ویدیویی فیزیک مغز را تغییر می دهند

فناوری‌هایی نظیر بازی‌های ویدئویی می‌توانند به صورت موقت یا دائمی برخی از ارتباطات نورونی مغز را از کار بیندازند.مغز انسان به گونه‌ای تکامل یافته است که با محیط اطراف سازگار شود و در صورت تغییر محیط اطراف، مغز نیز متاثر می‌شود.فناوری‌های تصویری به شدت محرک هستند که این امر در فعالیت مغز اختلال ایجاد می‌کند.کودکان به طور میانگین از 10 تا 11 سالگی دو هزار ساعت را در مقابل صفحات نمایشی سپری می کنند.

عادت های مضر برای سلامت قلب

                                          

فشار خون و کلسترول بالا، دیابت، چاقی، اضافه وزن و سیگار کشیدن از جمله عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی هستند. همه انسان‌ها می‌خواهند قلب سالمی داشته باشند که یک عمر بدون نگرانی و دردسر برایشان بتپد و کار کند. به همین دلیل کارهای مختلفی انجام می‌دهند تا سلامت قلبشان تضمین شود.با وجود این، هنوز هم افراد زیادی با بیماری‌های قلبی ـ عروقی درگیر و رودررو هستند، به طوری که طبق آمار در آمریکا از هر 3 بزرگسال بیش از یک نفر با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند.اما با شنیدن این آمار و ارقام ناامید نشوید؛ خبرهای خوب درباره پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی هم زیاد است؛
از جمله این که با تغییر شیوه زندگی و با انجام دادن کارهایی ساده‌ می‌توان احتمال بروز این بیماری‌ها را کاهش داد.پس خوب است همه ما بدانیم چه عادت‌هایی سلامت قلب‌مان را به خطر می‌اندازد و احتمال بروز مشکلات در این عضو مهم را افزایش می‌دهد، چون در مورد قلب هم این مثل صادق است؛ پیشگیری بهتر از درمان است. 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

راهکاری برای جلوگیری از درد پشت

به نقل از تاپ سانته، هنگامی درد پشت عود می کند یا صندلی نامناسب موجب می شود پشت میز کار احساس نارحتی کنیم، تمرکز کردن روی وظایفی که به عهده داریم ،بسیار دشوار خواهد شد.نخستین راهکار تنظیم وضعیت صندلی است. سپس دست ها را روی میز کار قرارداده به نحوی که آرنج هایتان در یک سطح بوده و شانه ها شل شوند.آنگاه پشتی صندلی باید به شکلی تنظیم شده که به پایین کمر چسبیده تا از وضعیت نادرست قرار گرفتن بدن روی صندلی اجتناب شود.آیا تمام روز با رایانه کار می کنید؟ مراقب باشید زیرا بازوها معلق می شوند و شانه ها ثابت می مانند. باید به طور مرتب با انجام حرکات دایره وار بازوها و شانه ها آنها را از حال سکون درآورد که در عین حال این حرکات از گرفتگی گردن جلوگیری می کند.اگر مدت زیادی تایپ کرده و مچ ها شما روی میز قرار می گیرند باید مراقب سندروم تونل کارپیئن ( کارپ) باشید. دردی ناشی انحنای بیش از اندازه مچ دست و فشار برآن که می تواند منجر به فشرده شدن اعصاب در مچ دست شود. در عین حال، فشرده شدن اعصاب در مچ دست موجب بی حسی درانگشتان و دست می شود. برای جلوگیری از این ناراحتی باید به طور مرتب مچ دست را ملایم چرخانده و آنها را ماساژ داد.در مورد ماوس ، این وسیله باید هم سطح صفحه کلید باشد تا از فشار مداوم به روی عضلات فوقانی پشت جلوگیری شود.

چرا چشم و دهانمان خشک می شود؟

سندرم شوگرن یک بیماری خود ایمنی است که با خشکی دهان و چشم‌ها ظاهر می‌شود. در بیماری‌های خود ایمنی، تولید غیرطبیعی آنتی‌بادی‌ها در برابر بافت‌های بدن صورت می‌گیرد و سیستم ایمنی با متمایل شدن به مسیر‌‌‌های اشتباه خود ایمنی، منجر به التهاب بافت‌ها می‌شود.

در این بیماری خود ایمنی خاص، در غددی که مسوول تولید اشک و بزاق هستند، التهاب رخ می‌دهد، به طوری که التهاب در غددی که تولید اشک می‌کنند، (غدد لاکریمال)‌، به کاهش تولید آب برای اشک و خشکی‌ چشم‌ها منجر می‌شود و التهاب غدد ایجادکننده بزاق (ازجمله غدد پاروتید)‌، به خشکی دهان و لب‌ها می‌انجامد.  

 

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

علائم پر کاری تیروئید

پرکاری تیروئید علائم متعددی دارد؛ یکی ازمهم‌ترین این علائم کاهش وزن (باوجود اشتهای خوب فرد) است. تپش قلب، لرزش دست، تعریق زیاد، کلافگی در برابر گرما، حالت‌های عصبی و پرخاشگری، اختلال در تمرکز و نیز اختلال در عادت ماهانه زنان از دیگر علائم این بیماری است. شایع‌ترین شکل این بیماری ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به بافت تیروئید است. علائم چشمی شاید مهم‌ترین نشانه‌های بالینی این بیماری است از جمله، بیرون‌زدگی، التهاب و ورم اطراف چشم، تاری دید و آسیب به عصب چشم که در حالت پیشرفته بیمار را آزار می‌دهد.گواترهای چند گره‌ای هم که در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود، پرکاری تیروئید را به همراه دارد. از سوی دیگر التهابات تیروئید نیز به صورت گذرا، پرکاری ایجاد می‌کند. پرکاری تیروئید با آزمایش خون مشخص و با دارو کنترل می‌شود.اگر بعد از مدتی با مصرف قرص‌های خوراکی، تیروئید کاهش پیدا نکند، ریشه‌کنی بیماری با ید رادیواکتیو الزامی است. به یاد داشته باشید، چنانچه پرکاری تیروئید درمان نشود، عوارض قلبی، عروقی و پوکی استخوان را در پی خواهد داشت

فواید خوردن انجیر

انجیر تازه منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین ث است. این دو آنتی اکسیدان در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

مطالعات نشان می دهد که انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است؛ مخلوطی از این دو ماده مغذی، آن را به یک میوه‌ فوق‌العاده برای کم‌خون‌ها مخصوصا افراد مبتلا به کم‌خونی فقرآهن تبدیل کرده است.

انجیر در درمان و بهبود یبوست، سوءهاضمه، سرفه، برونشیت و آسم کاربرد دارد، مصرف این میوه پس از ابتلا به بیماری، به افزایش وزن نیز کمک می‌کند.

هر دو حالت انجیره خشک و تازه مفید و مغذی است با وجود این‌ که انجیر خشک در تمام طول سال در دسترس است، اما خیلی‌ها معتقدند جای طعم خوش و منحصربه‌فرد انجیر تازه را نمی‌گیرد. 

 

(برای مشاهده به ادامه مطلب بروید)

ادامه مطلب ...

فوایدسحرخیزی

این روزها بسیاری از ما از کسالت، خواب آلودگی،افسردگی و نبود نشاط شکایت داریم. از آن جا که عادت داریم منشاء مشکلاتمان را به دیگران نسبت دهیم، گمان می کنیم باید در زندگی تغییراتی ایجاد کنیم تا شادی و نشاط و سرزندگی به سراغمان بیاید.

در حالی که دور افتادن از آموزه های اسلامی و در پیش گرفتن سبک نادرست زندگی علت اصلی بسیاری از مشکلات روزانه ماست. یکی از عادت هایی که بیشتر مردم به آن دچار هستند خوابیدن اول صبح و غفلت از سحرخیزی است.

با این که در دین مبین اسلام و در سخنان بزرگان سفارش بسیار زیادی به سحرخیزی شده است، اما شب بیداری ها، میهمانی ها و تفریحات شبانه و تماشای تلویزیون را به سحرخیزی ترجیح می دهیم. این در حالی است که ثابت شده افسردگی یکی از نتایج خواب صبحگاهی است. اگر می خواهید درباره فواید سحرخیزی بیشتر بدانید و عزم خود را برای یک تغییر بزرگ در زندگی جزم کرده‌اید، ادامه مطلب را بخوانید.

ادامه مطلب ...

از چه ظروفی استفاده کنیم؟

                                      

شاید در نظر اول مهم نباشد که از چه ظروفی برای پخت غذا استفاده می‌کنید ولی آثار شیمیایی حاصل از مواد موجود در رنگ یا جنس برخی از آنها، ممکن است سلامتی شما را تهدید کند.

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

کم خونی و فقر آهن

نشانه‌های کم‌خونی و فقرآهن چیست؟

شایع‌ترین بیماری عضوی بشر در جهان کمبودآهن است. آهن ماده حیاتی در دل گلبول‌های قرمز و کار اصلی آن انتقال اکسیژن از ریه به بافت‌هاست. اگر روزی آهن کم شود به این معناست که محتوای اصلی گلبول‌های قرمز کاهش یافته و کار گردش خون مختل می‌شود. به طور کلی حدود 3 تا 4 گرم آهن در بدن وجود دارد که قسمت عمده این مقدار داخل گلبول قرمز است. هر گلبول قرمز به طور طبیعی 120 روز عمر می‌کند؛ گلبول قرمز بعد از این‌که اکسیژن را به ریه می‌برد، به بافت‌ها برمی گردد. به این ترتیب آهن از دل گلبول قرمز رها می‌شود و به بدن بازمی‌گردد، بعضی از گلبول‌ها نیز دفع می‌شود.خانم‌ها در جریان بارداری‌های مکرر، هر بار حدود 600 میلی‌گرم گلبول قرمز از دست می‌دهند. به بیان دیگر یک خانم همیشه در معرض کمبود آهن است و ممکن است که با رژیم غذایی تأمین نشود. از دلایل دیگری که به فقرآهن منجر می‌شود، این است که اگر کسی زخمی در دستگاه گوارش داشته باشد یا معده خود را عمل کرده باشد به کم‌خونی مبتلا می‌شود.فقرآهن صرفا به معنای کم‌خونی نیست، آهن در داخل آنزیم‌های حیاتی بدن نقش کلیدی دارد. اگر روزی آهن تمام شود، علاوه بر کم‌خونی، ساختار اساسی بدن آسیب خواهد دید و به عملکرد مغز و عضلات و اعضای داخلی بدن آسیب وارد خواهد شد.به همین دلیل بعد از بلوغ توصیه شده که خانم‌ها از آهن تکمیلی بهره‌مند شوند، به این دلیل خانم‌های باردار نیز باید از آهن تکمیلی استفاده کنند. در واقع علت اصلی فقرآهن در افراد این است که به نسبت حجم آهنی که از دست می‌دهند، هرگز آهن‌جایگزین دریافت نکرده‌اند.