دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

در مصرف گیاهان دارویی مراقب باشید

 

                                   

 

گیاهان دارویی‌ در طول تاریخ، نجات‌بخش انسان از بیماری‌های کشنده بوده است. امروزه نیز استفاده از گیاهان دارویی جایگاه بسیار

مهمی در سیستم بهداشت و درمان دارد و جالب است بدانید بسیاری از داروهای شیمیایی طب مدرن از جمله آسپرین نیز دارای منشأ گیاهی است.

گیاهان دارویی به آن دسته از گیاهان گفته می‌شود که تمام یا قسمتی از گیاه حاوی مواد موثری است که به‌تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان می‌تواند تأثیرات شیمیایی و زیستی مفیدی روی بدن داشته باشد و با تنظیم فعالیت ارگان‌های مختلف بدن به درمان مشکلات و بیماری‌ها بپردازد.

گیاهان دارویی به اشکال مختلف مانند: تازه، خشک‌شده یا پودر، دم‌شده، جوشانده، شربت، روغن‌های گیاهی و فرآوری‌شده مصرف می‌شود.

برای تهیه این ترکیبات می‌توان قسمتی از یک گیاه یا کل گیاه را مورد استفاده قرار داد یا آن که برحسب خواص و نیاز بیمار چند گیاه مختلف را با هم ترکیب کرد.

نحوه تهیه یک ترکیب گیاه دارویی بسیار مهم است و چه بسا خواص آن را تغییر می‌دهد.

به عنوان مثال بسیاری از گیاهان دارویی باید به صورت دم‌‌کرده استفاده شود و اگر بر اثر ندانستن یا غفلت مصرف‌کننده جوشانده شود، خاصیت آن تغییر می‌کند و چه بسا موادی از گیاه آزاد می‌شود که دارای عوارض خواهد بود.

یک نمونه قابل اشاره «جینسینگ» است که حتما باید به صورت دم‌کرده استفاده شود و جوشانده آن می‌تواند مضر باشد و برعکس بعضی از گیاهان دارویی‌ را باید به صورت جوشانده مصرف کرد و مصرف دم‌کرده آن فاقد اثرات دارویی‌ مورد انتظار است.

مثال دیگر نحوه تهیه نوشیدنی خاکشیر است که اگر با آب گرم تهیه شود، می‌تواند مسهل بسیار خوبی باشد و اگر با آب سرد مصرف شود قابض است.

تاثیرات گیاهان دارویی‌ به علت مواد موثر شیمیایی موجود در گیاه یا به علت تاثیر ترکیبات مختلف این گیاه روی ارگان‌های مختلف بدن و تنظیم فعالیت و بازگرداندن تعادل به بدن است.

اینجاست که باید عوارض احتمالی گیاهان دارویی‌ یا تداخل اثر آن با سایر گیاهان دارویی‌ و داروهای شیمیایی و حتی مواد غذایی مصرف شده از سوی بیمار را مورد توجه قرار داد بنابراین تجویز گیاهان دارویی‌ و داروهای گیاهی مانند سایر شاخه‌های پزشکی باید از سوی کسی انجام شود که علم و مهارت کافی داشته باشد.

چرا نقره در زمین بیشتر از طلاست؟

ستاره شناسان از مدتها قبل می دانستند که فلزهای زمینی چون طلا و نقره در انفجارهای نواخترها تشکیل شده‌اند، اما ماهیت دقیق این فلزات در هاله ای از ابهام بود، اکنون یک تحقیق جدید دستور العمل منحصر به فردی را برای تهیه نقره در فضا شناسایی کرده است.

درحالی که اکثر عناصر سبک چون هیدروژن و هلیوم در انفجار بزرگ شکل گرفته اند، عناصر سنگینتر چون کربن و اکسیژن در ستاره ها از طریق گداخت هسته ای تشکیل شده اند.

فلزهای سنگین کمیابی چون  طلا و نقره برای تشکیل شدن نیاز به فضای شدید ستاره ای دارند و تنها در طول انفجار ستاره های بسیار بزرگ یا نواخترها مشاهده می شوند.

کامیلا هانسن از ستاره شناسان دانشگاه هیدلبرگ در آلمان گفت: وقتی که این غولهای ستاره ای می میرند و منفجر می شوند، مواد جدیدی را با فشار به فضا وارد می کنند که تحقیقات نشان می دهد این امر ماهیت اکثر فلزات سنگین روی زمین است.

تیم هانسن برای اینکه به طور جزئی به چگونگی تولید شدن نقره اشاره کنند، از روش مدلهای رایانه ای و همچنین مشاهده بیش از 70 ستاره بزرگ استفاده کردند.

براساس اظهارات هانسن به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی، این تیم طول موج های نور را برای تشخیص عناصر شیمیایی تشکیل دهنده ستاره ها مورد تحلیل قرار داد، میزان هر عنصر ارتباط مستقیمی با قدرت خطوط طیفی دارند که این امر نیز به میزان داغ بودن ستاره مربوط می شود.

محققان نتیجه گیری کردند که تولید نقره در ستاره هایی که از ابعاد چندان بزرگی برخوردار نیستند شکل می گیرد و تولید طلا در ستاره های بسیار بزرگ شکل می گیرد، اما این امر از طریق نوع کاملا متفاوتی از گداخت هسته ای صورت می گیرد که از آن با عنوان فرآیند r ضعیف یاد می شود.

این کشف موجب می شد که این گروه تحقیقاتی محدودیتی برای فلزاتی قائل شوند که انواع خاصی از نواخترها می توانند ایجاد کنند.

ستاره هایی که هشت تا ده برابر خورشید هستند ممکن است در پایان عمر خود به عنوان نواخترهایی با جرم کم عمل کنند و عناصری چون پالادیوم و نقره تولید کند اما نمی تواند عناصر سنگینتری را ایجاد کند.

براساس اظهارات این محقق، این ناهماهنگی کیهانی نشان می دهد که چرا نقره روی زمین فراوان تر از طلا است.

این مطالعه نقره ستاره ای در شماره سپتامبر مجله ستاره شناسی و فیزیک نجومی منتشر شده است.

تمایز دید زنان و مردان در رنگ ها

شاید برای بسیاری از زنانی که از انتخاب رنگ لباس توسط همسرشان ناامید شده این مسئله عادی باشد، اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که زنان و مردان رنگها را به صورت متفاوت می بینند.

تحقیقات نشان می دهد که پردازش رنگ در مغزهای زنان و مردان به شیوه های مختلفی صورت می گیرد.

به این معنا که اگر یک زن و یک مرد به یک پرتقال نگاه کنند مرد، پرتقال را قرمز تر از زن می بیند. به همین نحو چمن به چشم مردان زردتر و به چشم زنان سبزتر می رسد، این تفاوتها در اینجا به پایان نمی رسند.

آزمایشهای صورت گرفته توسط دانشگاه نیویورک نشان می دهد که مردان تلاش می کنند تمایزات ظریف را در سایه های زرد، سبز و آبی تشخیص دهند. این تأثیر بسیار کوچک است اما ممکن است به این معنا باشد که انتخاب یک سایه از رنگ از میان چند رنگ در یک جدول رنگی موردی است که زنان بهتر انجام می دهند.

این نتایج جالب از آزمایشهایی ارائه شده که طی آنها به زنان و مردان نورهای رنگی نشان داده و از آنها خواسته شد که نام رنگی را که می بینند بگویند.

همه افرادی که در این آزمایش شرکت کردند میزان دید عادی داشتند و هیچ کدام کور رنگ نبودند.

آبراموف محقق این تحقیقات از کالج بروکلین نیویورک اظهار داشت که تمایز میان دید رنگ در دو جنس را نمی توان به واسطه تمایزها در ساختار چشم توضیح داد.

از این رو پاسخ به شیوه پردازش رنگها در مغز باز می گردد، چرا که هورمونهای مردانه تستوسترون احتمالا بر نحوه پردازش رنگها تأثیر می گذارد.

این محقق تفاوتهای جنسی را در مشاهده رنگها کوچک اما واقعی توصیف کرده و اظهار داشت که فرض ما این است که تستوسترون نقش مهمی در این تفاوتها ایفا می کند.

این مقاله در مجله زیست شناسی تفاوتهای دو جنس منتشر شده است.

تحقیقات دیگر همچنین میزان حس شنوایی و بویایی و چشایی زنان را نسبت به مردان بهتر ارزیابی کرده است. برخی از آزمایشها نشان می دهد که مردان در یافتن جزئیات دقیقی در تصاویر درحال حرکت نیز بهتر از مردان هستند، ویژگی که توضیح می دهد چرا نیاکان مذکر انسان شکارچیان خوبی بوده اند.

در دنیای مردان این ویژگی هنگام تماشای فوتبال موثر است.

دست ها ویترین سلامتی بدن

پزشکان معتقدند حتی کوچکترین تغییر غیرعادی در کف دست، ناخنها و انگشتان می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل بهداشتی مهم باشد.

دستان ما در واقع شاخص میزان سلامتی‌مان است و حتی کوچکترین تغییرات ظاهری در آنها می‌تواند علامت یک مشکل پزشکی جدی‌تر در جای دیگری از بدنمان باشد.

این تغییرات عبارت اند از:

ادامه مطلب ...

موهای خیس را سشوار نکشید

برای داشتن موهای سالم، موی خیس را سشوار نکشید.

به گزارش  بیترین؛ اگر دوست دارید موقعی که مقابل آیینه ایستاده اید و مشغول شانه زدن موهایتان هستید، از براق بودن و زیبایی آن لذت ببرید، رعایت نکاتی را که می تواند به این امر کمک کند در برنامه روزانه خود بگنجانید.
همیشه با توجه به نوع و جنس موی خود شامپو انتخاب کنید. به طور مثال شخصی که موهای چرب دارد، نباید از شامپویی که مختص موهای خشک است استفاده کند.
به نحوه شستن موها دقت کنید. موها را به آرامی بشویید و به تمیز شدن تمامی قسمت های آن توجه داشته باشید.
انتخاب یک شامپوی مناسب مهمترین راه برای حفظ سلامتی موی سر است. زیرا شامپو مسئول پاک کردن موها از هرگونه آلودگی، گرد و خاک و چربی است.
پس از شستن، موهای خود را به آرامی با حوله خشک کنید و هیچگاه سشوار داغ روی موی خیس نگیرید. زیرا موجب شکنندگی مو می شود. اگر برای خشک کردن سریع مو عجله دارید از سشوار، در حالی که روی گرمای کم یا متوسط قرار گرفته و از فاصله دور مرتب روی قسمت های مختلف مو چرخش داده می شود، استفاده کنید و هرگز مدتی طولانی روی یک نقطه متوقف نشوید.
برای نرم شدن موها حتماً نرم کننده به کار ببرید.
از برس هایی استفاده کنید که نرم و انعطاف پذیر باشد.
رنگ مو کمتر بکار ببرید و در صورت استفاده، مو را مرتب تقویت کنید.
از شانه زدن موهای خیس جداً خودداری کنید.
سعی کنید برای مدت طولانی زیر نور شدید خورشید قرار نگیرید. زیرا این کار بر ساختمان پروتئینی مو تاثیر می گذارد و آن را شکننده می کند.

چای سبز بنوشید

چای یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در جهان است که پس از آب و در مقام دوم به عنوان پرمصرف‌ترین نوشیدنی به حساب می‌آید.

چای سبز این روزها به دلیل اطلاع‌رسانی خوبی که درباره فواید آن صورت گرفته طرفداران زیادی پیدا کرده است. ولی باید گفت مصرف این نوشیدنی در کشورهای آسیای شرقی از جمله چین به هزاران سال قبل برمی‌گردد. آنها معتقد بودند این نوشیدنی خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد.

امروزه با تحقیقات وسیعی که درباره این گیاه باارزش صورت گرفته، مشخص شده این نوع چای علاوه بر اثرات درمانی، یک نوشیدنی آرامش‌‌بخش و تسکین‌دهنده نیز به حساب می‌آید.

ادامه مطلب ...

زیتون دشمن پوکی استخوان

محققان اسپانیایی دریافتند که زیتون می‌تواند از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کند و سطح قند خون را پایین بیاورد.

به گزارش فارس، تحقیقات گروهی از محققان اسپانیایی نشان می‌دهد؛ افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یعنی رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی‌ها به همراه زیتون و روغن زیتون به مدت دوسال استفاده کردند، از استخوان‌های قوی‌تری برخوردار بودند و احتمال ابتلای آنها به پوکی استخوان کاهش یافت.

محققان گفتند، پیروی از این رژیم غذایی موفق شد تا سطح پروتئین osteocalcin و بسیاری از فاکتورهای رشد استخوان در خون را افزایش دهد و این امر تاثیری پیشگیرانه بر استخوان‌ها داشت و قدرت و استحکام آنها را افزایش داد.

به گفته این محققان، پیروی از این رژیم غذایی و افزایش سطح پروتئین osteocalcin و بسیاری از فاکتورهای رشد استخوان در خون همچنین باعث کاهش خوردگی استخوان مرتبط با بالارفتن سن در زنان و مردان شد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان و خطر شکستگی‌ها را کم کرد.

روغن زیتون خواص فراوانی دارد و دفع کننده سنگ کیسه صفراست که برای این منظور باید آن را با آبلیمو مصرف کرد. همچنین روغن زیتون برای رفع سرفه‌های خشک مفید است.

روغن زیتون برای رفع خارش‌های پوستی نیز مفید است و برای بدن بچه‌هایی که به نرمی استخوان و کم‌خونی مبتلا هستند؛ روغن زیتون اثر مفیدی دارد و برای رفع پیوره لثه (التهاب لثه) می‌توان روغن زیتون را به روی لثه مالید. همچنین دم‌کرده برگ درخت زیتون تب‌بر و جوشانده آن برطرف کننده رماتیسم است و پماد میوه نارس زیتون برای سوختگی مفید است.

عسل سرفه کودکان را کاهش می دهد

نتایج یک بررسی برروی کودکان 1 تا 5 سال نشان می دهد، مصرف 10 گرم عسل قبل از خواب می تواند به کاهش سرفه و خواب آرامتر در کودکان مبتلا به گلودرد و عفونت های ریوی منجر شود.

بررسی 300 کودک مبتلا به بیماری های دستگاه تنفسی نشان می دهد عسل بدلیل مقدار زیاد آنتی اکسیدان موجود در آن داروی بسیار موثری نسبت به انواع شربتهای ضد سرفه می باشد.

شربتهای ضد سرفه در صورتیکه از مقدار مورد تجویز بیشتر مصرف شوند می توانند کودکان را دچار مشکل سازند.

مصرف یک قاشق چایخوری از انواع عسل نظیر عسل گیاهی، عسل مرکبات و یا عسل اکالیپتوس قبل از خواب سرفه را کاهش داده و منجر به خواب راحت تر کودکان بیمار می شود.

لازم بذکر است که این درمان برای نوزادان به هیچ وجه تجویز نمی شود و فقط برای کودکان بالای یکسال توصیه می شود

فواید زیتون

با خوردن زیتون املاح معدنى و ویتامین هاى مورد نیاز بدن تأمین مى شود.

همچنین زیتون باعث رفع نفخ شکم، از بین رفتن بوى بد دهان، تسکین درد و کاهش فشار خون مى شود.
زیتون از املاح فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز و ویتامین هاى آ، ب، ث و د برخوردار است و در صورتى که همراه غذا مصرف شود ضمن کمک به هضم غذا باعث افزایش اشتها نیز مى شود. روغن زیتون نیز یکى از بهترین مسهل ها محسوب مى شود.

ورزشهای محبوب مغز

تحقیقات نشان می‌دهد: پینگ پنگ، بدمینتون، تکواندو و قایقرانی سبب رشد مغز می‌شوند. ورزش‌هایی مانند دویدن و شناکردن ورزش‌های هوازی بسیار عالی هستند. این ورزش‌ها می‌توانند سبب تقویت بدن، سوختن کالری و بالا بردن روحیه افراد شوند. بر اساس یافته‌های کلینیک مایو، هر ورزشی که باعث پمپاژ قلب شود، می‌تواند خطر ابتلا به جنون را کاهش دهد، اما همه افراد نمی‌توانند شنا کنند، بنابراین کلینیک مایو ورزش‌های پینگ پنگ، بدمینتون، تکواندو و قایقرانی را برای افزایش رشد مغز پیشنهاد می‌کنند. یافته‌های محققان کلینیک مایو نشان می‌دهد: این ورزش‌ها نیاز به تمرکز و هماهنگی دقیق دست و چشم دارند که باعث تمرین هوازی بدن می‌شوند. دکتر «رودولفو ساویاک»، متخصص مغز و اعصاب کلینیک مایو در روچستر با اشاره به تحقیق انجام شده در این زمینه می‌گوید: 30 دقیقه فعالیت هوازی از هر نوع در روز و پنج بار در هفته با کاهش خطر ابتلا به عملکرد ادراکی همراه است. بنابراین مهم است که فعالیتهای بدنی در برنامه روزانه داشته باشیم.