دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

دانستنیهای علم

اطلاعاتی جذاب و شگفت انگیز از علوم گوناگون نوشته شده توسط زهراپیری

مراقب شوینده هاباشید!

خطرات مواد شوینده و سفید‌کننده چیست؟

در سنت و فرهنگ ما به آراستگی و تمیزی اهمیت زیادی داده می‌شود، اما بعضی از موادی که برای تمیزی مصرف می‌شود، برای دستگاه تنفس بسیار مضر است.

بسیاری از بانوان به علت استفاده‌ نادرست از برخی فرآورده‌‌های پاک‌‌کننده‌ خانگی، دچار مسمومیت با این مواد شوینده بویژه پاک‌کننده‌ها و سفیدکننده‌ها می‌شوند، به طوری که میزان این‌گونه مسمومیت‌ها در میان زنان افزایش یافته است.

ادامه مطلب ...

توانایی همدلی فیلها تاخودشناسی دلفین ها!

برخلاف بسیاری از تصورات تنها پستانداران دوپا که به انسان شبیه هستند از هوش سرشار برخوردار نیستند، بلکه این هوش شگفت میان دلفینها، سگها و فیلها نیز به طرز شگفت انگیزی مشاهده شده است.

ادامه مطلب ...

راه هایی برای ۱۰۰ ساله شدن

همه روزه اطلاعات مختلفی در رسانه‌های جمعی در مورد فواید یا مضرات مواد غذایی، محصولات تجاری و عوامل محیطی در بالا بردن طول عمر منتشر می‌شود که بسیاری از آنها جنبه علمی ندارد، متناقض است یا پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود. تناقض در این اطلاعات ممکن است خواننده یا شنونده عام را سردرگم کند یا به سمت بی‌تفاوتی سوق دهد به همین دلیل هم اطلاع از راه های درست تغذیه یک ضرورت است.

ادامه مطلب ...

دانستنیهایی در باره غذاهای چربی سوز

چاقی معضل بزرگی است که بسیاری از مردم جهان از عوارض آن رنج می‌برند. لاغر شدن نه تنها برای یافتن اندام متناسب بلکه به منظور پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها، توجه عده کثیری را به خود جلب کرده است. امروزه همه جا سخن از تبلیغات متعدد لاغری است، انواع ابزار و ژل‌های لاغری به بازار عرضه شده‌اند و بسیاری از افراد ادعا می‌کنند با داروهای خاص می‌توانند شما را لاغر کنند؛ ولی تا چه حد می‌توان اعتماد داشت که این مواد عارضه‌ای در بر ندارند؟آنچه مسلم است بدن همه ما از طبیعت منشا گرفته و دردی وجود ندارد که داروی آن در طبیعت یافت نشود. چاقی نیز ام‌الامراض بوده و از این قاعده مستثنا نیست.در طبیعت خوراکی‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند به تعدیل میزان چربی بدن ما کمک و از این طریق ما را لاغر کند.
برخی از میوه‌ها هم چربی‌های انباشته‌شده در نقاط مختلف بدن ما را سوزانده و ترکیب بدن را متناسب می‌سازد.

ادامه مطلب ...

سبزی خوردن را از دست ندهید

                            

 

تا چندی پیش سبزی‌خوردن پای ثابت اکثر سفره‌های ایرانی بود. وقتی سفره پهن می‌شد اولین چیزی که در مرکز سفره خودنمایی می‌کرد، یک سبد پر از انواع سبزی‌های تازه به همراه پیازچه و تربچه‌نقلی قرمزرنگی بود که همچون گل جلوه می‌کرد؛ سبزی‌هایی که اشتهای افراد را برمی‌انگیخت و میل به خوردن غذا را دوچندان می‌کرد، اما حالا دیگر حضور این سمبل شادابی و طراوت سفره کمرنگ شده است. انواع سس‌های سفید، قرمز، خردل، ترشی‌های مختلف و انواع چیپس‌ها و اسنک‌های سبزیجات جایگزین این جلوه طبیعت شده‌ است.حال وضعیت به گونه‌ای شده است که عده‌ای از خانم‌های جوان خواص تغذیه‌ای و درمانی سبزی‌ها را نمی‌دانند و حتی برخی از اقلام آن را نمی‌شناسند بنابراین بد نیست با برخی از انواع سبزی‌خوردن آشنا شده و به خواص تغذیه‌ای آن پی ببریم و این اطلاعات را به نسل بعد خود نیز انتقال دهیم.

ادامه مطلب ...

تاثیر فلفل قرمز در کاهش کلسترول

                  

 

به نقل از مکسیسیانس، با اینکه کارشناسان بهداشتی در مورد مصرف زیاد ادویه هشدار می دهند ، با این حال انواع فلفل دارای خواصی مفید برای سلامتی هستند. یک گروه از محققان چینی در مطالعات خود دریافته اند که مصرف فلفل سطح کلسترول به ویژه کلسترول بد LDL را کاهش می دهد و می تواند مانع از بیماری های قلبی عروقی و انسداد شریان ها شود. این گروه مستقر در هنگ کنگ مدت شش هفته روی موش ها آزمایش کردند. آنها به موش ها غذاهای غنی از کلسترول خورانده و برخی از موش های مورد آزمایش ماده capsaïcine ( نوعی آلکالویید) که در فلفل وجود دارد، دریافت کردند. نتایج آزمایش ها نشان داد، در خون موش هایی که capsaïcine دریافت کرده سطح کلسترول ، تریگلیسریدها و کلسترول بد LDL کاهش قابل ملاحظه ای نسبت به موش هایی که این آلکالویید را دریافت نکرده بودند، داشته است. با این حال، این محققان تاکید می کنند که مصرف فلفل به تنهایی برای کاهش کلسترول بد و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کافی نیست بلکه افراد باید ورزش کردن منظم و حفظ رژیم غذایی مناسب را فراموش نکنند.

چه کنیم تا از ریزش مو در امان بمانیم؟

دلایل ریزش مو متفاوت است؛ طبیعی، ارثی، وابسته به دفعات و روش‌های نظافت، مصرف داروهایی خاص، کمبود ویتامین، عوامل شیمیایی، فرآیندهای هورمونی، اضطراب و... اما در اغلب موارد می توانید با رعایت نکات پی‌آمده، از کچلی زودرس در امان مانده، از موهای سرتان بیشتر و بهتر محافظت کنید.ریزش روزانه 100 تا 150 تار مو طبیعی ا‌ست.  در صورت احساس خارش یا درد در قسمت‌های ریشه مو، دیدن شوره، جوش و مانند آن از پزشک متخصص راهنمایی بخواهید.
برای جلوگیری از کنده شدن یا ایجاد شکنندگی، موهایتان را در حالت خیس شانه نکنید. برای از بین بردن شوره ، از نرم‌کننده‌ها و لوسیون‌های شوره‌بَر و ضدقارچ استفاده کنید. از برس‌های نرم استفاده کنید و در حال برس کشیدن نیز مواظب باشید دندانه‌های برس با پوست سرتان تماس نداشته باشد. از شانه کردن یا برس کشیدن طولانی یا استفاده از سشوار و اتوی مو خودداری کنید.اگر ناچارید مدت زیادی زیر آفتاب بمانید حتما از پوشش‌هایی چون کلاه و روسری استفاده کنید. اشعه خورشید باعث افزایش شکنندگی، تغییر رنگ و کاهش قوام مو می‌شود.جنس کلاه و روسری و طریقه گذاشتن یا بستن آن باید طوری باشد که جلوی رسیدن هوا به موها را نگیرد. تحت کشش قرار دادن و محکم بستن موها، بویژه در حالت‌های موسوم به دم‌اسبی، بافته و... ریزش آنها را تسریع می‌کند.به جای چند بار شستن موها زیر دوش، آنها را یک‌بار، آرام، صحیح و کامل بشویید. هنگام خشک‌کردن موهایتان، از چنگ‌زدن و حرکت‌دادن تند و خشن حوله یا انگشت‌ها در لابه‌لای موها پرهیز کنید.

دانشتان درباره خواب چقدر است؟

                            

 

دانشتان درباره خواب چقدر است؟ وقتی بیدار می‌شوید احساس کسالت دارید؟ خوب است برای سامان گرفتن خواب و بیداریتان، چند کتاب علمی درباره خواب بخوانید اما پیش از آن، نکته‌های پی ‌آمده را بدانید.برخی پژوهشگران در تحقیقات تازه‌‌شان معتقدند باور قدیمی هشت ساعت خواب را باید از ذهن‌تان خارج کنید!

ادامه مطلب ...

غذای سالم

                          

 

محققان صنایع غذایی با بررسی دقیق 4 هزار ادعای سلامت و بهداشت توسط تولید کنندگان مواد غذایی، منویی از سالم‌ترین غذاهایی که می‌توانیم مصرف کنیم را ارائه کردند آنها ادعا می کنند این منوی غذایی نشان داده است که غذای سالم الزاماً خسته کننده نیست

ادامه مطلب ...

ارزش تغذیه‌ای شیرهای طعم‌دار خانگی

                                 

شیر عسل: با افزودن یک تا دو قاشق چایخوری عسل به یک لیوان شیر ساده می‌توانید این نوشیدنی را تهیه کنید.بر اثر ترکیب شیر با عسل، خواص تغذیه‌ای و ضدسرطانی آن دوچندان می‌شود. این نوشیدنی بسیار نشاط‌آور و آرام‌بخش بوده و می‌تواند کیفیت خواب را مطلوب سازد.خواص ضدمیکروبی آن برای کسانی که در معرض انواع عفونت‌ها قرار دارند همچون پرستاران، بسیار مفید است. رفع‌کننده خستگی و سوء تغذیه بوده و برای خوش خلقی و افزایش هوش کودک مفید است. اما بدانید میزان انرژی عسل در مقایسه با قند و شکر برابری می‌کند و بسیار پرکالری است. این نوشیدنی به دلیل دارا بودن عسل آلرژی زا بوده و برای کودکان زیر یک‌سال محدودیت مصرف دارد.

توجه: از افزودن عسل یا موم آن به شیر داغ خودداری کنید. حرارت شیر تا حدودی ویتامین‌های حساس عسل را تخریب می‌کند.

شیر کاکائو: یک لیوان شیر را گرم کرده و یک قاشق مرباخوری پودر کاکائو با کمی شکر به آن بیفزایید. کاکائو حاوی ترکیبات فنولی و اگزالات زیادی است. این ترکیبات می‌تواند با برخی از ریزمغذی‌های شیر بخصوص کلسیم آن ترکیب شده و از جذب آن بکاهد. اما به دلیل آن‌که در شیرهای خانگی کاکائوی کمتری استفاده می‌شود، میزان کلسیم شیر بیش از ترکیبات فنولی کاکائو بوده و حدود دو سوم کلسیم آن تحت هر شرایطی جذب خواهد شد. در ضمن کافئین این نوشیدنی هم زیاد نیست و در مقایسه با نوشابه‌های سیاه کولا‌دار 10 برابر کمتر است و روی رفتارهای هیجانی کودک اثر سوئی نخواهد داشت.

توجه: به گفته متخصصان تغذیه، برخی از انواع شیر‌کاکائو از شیرهایی که بار میکروبی بالایی دارد، تهیه می‌شود. این موضوع باعث افت کیفیت پروتئین و خواص تغذیه‌ای این شیرها خواهد شد.

شیر قهوه و نسکافه: یک لیوان شیر قهوه با میزان شیر بیشتر می‌تواند یک سوم کلسیم مورد نیاز بدن خانم‌های بالای 50 سال را تامین کند. میزان ترکیبات فنولی و کافئین این نوشیدنی کمی بیشتر از شیر کاکائو بوده و بهتر است در کنار آن از مصرف ماست و پنیر غافل نشوید. شیر قهوه برای افراد با فشار خون بالا، کسانی که تپش قلب دارند یا مادران شیرده چندان مفید نیست.

توجه: نسکافه‌های آماده به دلیل دارا بودن مواد نگه‌‌دارنده و برخی اسیدهای خوراکی، خوردگی مینای دندان را دوچندان کرده و مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. برخی از انواع شیر کاراملی هم به دلیل آن که علاوه بر شکر از میزان زیاد چربی و تخم مرغ تهیه شده‌، به رغم کلسیم و پروتئین باکیفیت، بسیار پرکالری است.

شیر سویا: این شیر کاملا گیاهی است و برخلاف تصور عامه با شیر گاو مخلوط نمی‌شود. از نظر طعم و خواص تغذیه‌ای شباهت چندانی به شیر گاو ندارد. این شیر یک چهارم کلسیم شیر لبنی را داراست اما به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. پروتئین آن با پروتئین شیرگاو برابری نمی‌کند اما چربی آن از نوع غیر اشباع و فاقد کلسترول است. لاکتوز ندارد و سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی (ضدسرطان) و مواد شبه هورمونی است. این شیر را هرگز جایگزین شیر لبنی نکنید.

توجه: شیر سویا در برخی کودکان و نوزادان به دلیل وجود برخی پروتئین‌های حساسیت زا موجب بروز آلرژی با علائمی چون استفراغ، گریه، اسهال آبکی و در موارد شدیدتر موجب حساسیت آنافیلاکسی می‌شود.

شیربا پوره میوه ها: با افزودن آبمیوه، پوره، مارمالاد یا مربای خانگی به یک لیوان شیر، خاصیت این نوشیدنی را دو چندان خواهید کرد. توانایی هضم لاکتوز شیر تعدیل می‌یابد و از همه مهم‌تر آن‌که ویتامین C میوه‌های تازه می‌تواند قدرت جذب آهن و کلسیم شیر را افزایش دهد. اگر هم بخواهید ارزش پروتئینی شیر را بالا ببرید، می‌توانید آن را با غلات یا انواعی از مغزها یا به همراه خرما، کشمش یا مویز میل کنید.